TRENDREPORT EUROCUCINA 2024
Salone del Mobile kijkt terug op een geslaagde editie.
Zij die de reis maakten, troffen een bruisende Fiera Milano aan vol innovatie.
Bij het betreden van het beursterrein valt het meteen op: dit wordt een recordeditie. En inderdaad, de organisatie kan terugkijken op een editie met 374.000 bezoekers, ruim 20% meer dan in 2023. Wat opvalt, is het percentage bezoekers van buiten de Europese Unie. Het internationale karakter van de biënnale wordt hiermee ruimschoots bevestigd. China is de koploper met 23% meer bezoekers dan vorig jaar.
We brachten twee dagen door in hallen 2 tot 4 waar de tweejaarlijkse Eurocucina werd gehouden en delen graag onze bevindingen met jullie.

trend
opgedikt
Een eerste trend die opvalt, is dat het opgedikte werkblad helemaal terug is van weggeweest. Vooral bij de Italiaanse designmerken mag het werkvlak weer wat 'body' hebben. Keramiek blijft het meest geprefereerde materiaal bij de fabrikanten. Marazzi springt eruit met 3D-prints en het wondermooie Silver Root. Een kleur om in de gaten te houden.
TREND
kleur
We zien weinig nieuws onder de zon wat betreft frontkleuren. De aarde- en blauwtinten van de vorige editie zijn nog steeds populair. Bij de Duitse merken kan er al eens een meer 'funky' kleurtje af. Daarnaast is het keramische front bezig aan een comeback. Dit vinden we veelvuldig terug en het beantwoordt aan de tendens naar een robuustere keukenarchitectuur. Tot slot is het beweegbare, uitbreidbare, draaiende, pivoterende werkblad een duidelijke trend. Je keuken wordt zowaar een bar.
TREND
scandi-pandi
De japandi-stijl is intussen volwassen geworden. We zien veel gegroefde fronten met al dan niet gelijkmatig verdeelde groeven. Elke stand presenteert zijn versie van het bekende front. Scandinavische kaderfronten zijn eveneens mainstream geworden. Dik, dun, licht, donker: we vinden het allemaal. Opvallend: de trend van afgeronde hoeken en kookeilanden vinden we niet meer terug.
trend
buitenleven
We zien ook een duidelijke tendens naar multifunctioneel meubilair. Door het gebruik van roestvrijstaal en keramiek, vinden we bij een aantal Italiaanse leveranciers keukenopstellingen die weerbestendig zijn. De conceptuele mogelijkheden zijn zo oneindig.
Staan we eindelijk aan het begin van een 'echte' buitenkeuken?
Grote merken stellen niet teleur
high-end design
De grote namen maken hun favorietenrol waar. Lube, Doimo, Eggersmann, Next125, Valcucine, etc. tonen wat van hen verwacht wordt: high-end keukenontwerpen voor een welgesteld publiek. De 'premiumness' vinden we niet alleen terug in fronten en materialen, maar ook de ladesystemen en LED-verlichting in, boven en onder de kasten zijn onmisbaar in de betere keuken.
Eurocucina als cultuurevent
cultura
De beurs wordt steeds meer geprofileerd als een cultureel evenement. We aanschouwen een installatie van filmmaker David Lynch (Twin Peaks), maar ook het indrukwekkende 'Under the surface' van Accurat, Design Group Italia en Emiliano Ponzi. Een welgekomen afwisseling met het commerciële.
vijf uitblinkers volgens royal crown
onze top 5
Häcker - Duitse leverancier die zeer hedendaags voor de dag komt. Mooie, kwalitatieve en doordachte opstellingen. De afstand tot de Italiaanse merken wordt kleiner.
Silver Root van Marazzi - een prachtige nieuwe variëteit voor verschillende toepassingen.
Vezz Design - nieuwe leverancier die corpussen maakt van RVS die gelakt kunnen worden in alle RAL-kleuren. De fronten zijn van keramiek en volgens een ingenieus systeem bevestigd, waardoor ze met twee klikken vervangen kunnen worden. Het meubilair kan zowel binnen als buiten gebruikt worden.
Lube - ongeëvenaard Italiaans design met pure luxe.
Valcucine - voor de liefhebbers: de Italiaanse trendsetter presenteert een koolstofvezelfront: hate it or love it.
AI in de keuken
FTK Technology for the Kitchen
Aan innovatie geen gebrek bij de fabrikanten van inbouwapparatuur. We worden letterlijk om de oren geslagen met toepassingen van artificiële intelligentie in de apparaten. Duurzaamheid en ecologie staan hierbij centraal.
Elk merk heeft inmiddels een app die je in staat stelt om je apparaat zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Bij de Aziatische merken hoef je zelf haast niets meer te doen dankzij slimme algoritmes, camera's, etc. Kookresultaat en energieverbruik zijn dé eigenschappen waarop gewerkt wordt. Slimme vaatwassers, koelkasten en automatische kookprogramma's die in realtime bijgestuurd worden, lijken alledaags te worden.
Innovatie bij
beko en whirlpool
Beko en Whirlpool komen innovatief voor de dag. Niet enkel de line-up maar ook de stand is opmerkelijk. Ons opgevallen is de grijsbeige ovenlijn van Whirlpool die later dit jaar beschikbaar zal zijn bij ons. Een premium uitstraling aan een zeer interessant prijspunt, het is duidelijk dat er een frisse wind waait door het merk. Beko zet volop in op ecologie en functionaliteit en maakt een beweging naar de middenklasse.
uitzonderlijke stijl bij
miele
Het esthetische aspect wordt evenwel nooit onderbelicht. Hofleverancier Miele komt met zandkleurige toestellen en speelt zo in op de Scandinavische stijl waarbij de match met houttinten een binnenkopper is.
nieuwtjes bij
quooker
Voor Quooker was het de eerste keer in Milaan en ze maken een goede beurt. De stand baadt in het licht en toont de volledige line-up. Langverwacht en nu al een topper: de Flex Square.
statement piece bij
bora
Zoals overal is het een drukte van jewelste bij Bora: het iconische huis uit de recente tv-campagne werd voor de gelegenheid nagebouwd in de hal. Een statement dat duidelijk gesmaakt wordt door het publiek.
onverwachte topper bij
smeg
De prijs voor het meest disruptieve product gaat naar Smeg. Zij herdefiniëren de kookplaat met een opgedikt exemplaar met LED-verlichting. Geniaal, ongezien en drukbezocht (ook door de concurrenten van het Italiaanse merk). Het publiek kiest naar goede gewoonte de nieuwe kleurtjes voor de FAB's. Smeg interageert op die manier toch weer met zijn publiek. Goed gezien.
nieuw design bij
BSH
Bij BSH vinden we tevens een mooie reeks toestellen en is het vooral het nieuwe design dat hier gepresenteerd wordt. Duitse degelijkheid die geen verdere uitleg nodig heeft. Ze zijn klaar voor de toekomst. Wat Gaggenau betreft, worden we uit ons lood geslagen. De presentatie vindt plaats in de beroemde Villa Necci in het centrum van Milaan (de setting van de Gucci-film met Lady Gaga, nvdr.) en overtreft alle verwachtingen. Na 15 jaar komt er (eindelijk) een nieuw design voor de ovens en de koeling. We mogen de ovens niet fotograferen, maar we kunnen u zeggen dat ze potten gaan breken. Het iconische blijft op subtiele wijze behouden. De koeling oogt hoogst premium en haast huiselijk. In een wereld waar luxe aan een opmars bezig is, verwachten we veel van dit merk in de komende maanden en jaren.