TRENDREPORT EUROCUCINA 2022

Onlangs vond het Salone di mobile opnieuw - in volle glorie - plaats in de Fiera Milano. Het was ruim drie jaar geleden dat de hoogmis van design neerstreek in de beursgebouwen van Rho. Royal Crown zakte met plezier af naar de hoofdstad van de smaak om er de nieuwste trends in keuken en interieur te bekijken. Met ruim 260.000 bezoekers was het bijzonder druk in Milaan ondanks het uitblijven van Russische en Chinese bezoekers. Dit jaar vierde het vermaarde salon ook zijn zestigste verjaardag dus de verwachtingen waren hoog.
Het werd een leerrijke uitstap waarvan we u graag de highlights meegeven in dit 'récit de voyage'.

OFF WE GO

We vliegen via Charleroi naar Milaan met een middagvlucht. Best aangenaam als je de (vroege) ochtendvlucht van Brussel gewoon bent. Onze piloot voorspelt prachtig weer op Italiaans grondgebied en dat is zeker niet gelogen: een comfortabele 25 °C overvalt ons terwijl we de terminal van Bergamo uitwandelen. Eén taxirit verder landen we in het centrum met een druk programma voor de boeg.

We starten in de flagship store van Smeg die qua retailconcept zeker de moeite waard is om te bezoeken. Voor de designweek heeft Smeg een samenwerking met Veuve Cliquot dus onze dorst wordt na een lange reis op gepaste manier gelest. 

Toegegeven, Smeg weet de Italiaanse identiteit mooi te vertalen in een zeer smaakvol ingerichte winkelruimte waar we eveneens de artisanaal vervaardigde espressomachines van La Pavoni aantreffen, een merk dat sedert kort deel uitmaakt van de groep.

GAGGENAU

A STATEMENT OF FORM

Even later werden we bij onze leverancier BSH verwacht in de spraakmakende Villa Necchi voor het "A statement of form" event van Gaggenau. Wat we te zien krijgen is een eigenzinnige, bijna installatie aanvoelende compositie van de toestellen. Wat ons betreft één van de hoogtepunten van onze korte doortocht in Milaan. De foto hiernaast moge getuigen van de out of the box presentatie.

Fineer, greeploos & goud

Gusto Italiano

De beursgebouwen herbergen deze editie opnieuw de gebruikelijke grote namen: Ernestomeda, Veneta Cucine, Aran zijn maar enkele klinkende merken die hallen 9 tot 11 vullen met keukens. De eerste twee uitgesproken trends brengen weinig nieuws onder de zon: fronten in fineer en overwegende greeploze opstellingen met eiland. De afwerkingsgraad ligt deze editie echter bijzonder hoog. Notelaar en eiken fineer is duidelijk dominant aan het worden. Haast iedere fabrikant brengt dit in zijn eigen visie. Fronten met fijne groeven vinden we meermaals terug en versterken het scandinavische gevoel.
Opvallend: geen overstekende deuren en meer dan eens wordt de keuken op poten gezet. De greeplijst is ook niet weg te denken uit de Italiaanse designkeuken en we treffen maar zeer zelden tip-on systemen aan.

Golden hour
Daar waar de gouden accenten stilaan verdwenen waren uit de Belgische keuken zijn de Italianen er terug/nog steeds helemaal gek van. In het bijzonder in combinatie met notelaar en donker eiken fineer fronten treffen we gouden sanitair, greeplijsten en leggers met regelmaat van de klok aan.

Keramiek

Op de stand van Marazzi krijgen we alvast een voorsmaakje van de nieuwste trends op het gebied van keramische werkbladen: Ceppo di Gré en Travertin zijn de nieuwe trekkers voor werkbladen. Die laatste variëteit is dus niet alleen bij ons aan een opmars bezig. Verde Borgonio en Verde Aver vullen het iets exclusievere segment in. Bij Cosentino zien we vervolgens plaatmateriaal van 4 mm dat als frontbedekking gebruikt wordt. Dit blijft trouwens ook vaak voorkomen bij de Italiaanse keukenmerken, waarbij de keramische tegels simpelweg op het front verlijmd worden.

(Foto: De 'verde's' van Marazzi zijn bijzonder mooi en zijn haast niet te onderscheiden van echte natuursteen. De afwerkingsgraad op de stand is van het hoogste niveau)


DUITSE KEukenindustrie verrast met design én concept

DEUTSCHLAND ÜBER ALLES 

De Duitse fabrikanten speelden in het verleden over het algemeen op veilig in Milaan. Eenvoudige, doch commerciële opstellingen typeerden tot voor kort de Duitse stands. Maar daar komt anno 2022 duidelijk verandering in. Daar waar we de indruk hebben dat de Italiaanse meubelindustrie een beetje is blijven stilstaan serdert de laatste editie van de Eurocucina, verrassen de Duitse merken op alle gebied. Häcker presenteert enkele zeer trendy (haast Italiaanse, knipoog) opstellingen van keuken en interieur. Het concept 130, waarbij elke kleur in iedere frontafwerking te verkrijgen is, lijkt perfect te beantwoorden aan de veeleiesende klant van vandaag.  

Nolte imponeert met een stijlvolle, ruime stand waar we ook de tendens naar het aanbieden van totaalinterieur duidelijk afgetekend zien. Of wat te denken van het zwarte badkamer-meubel hieronder?

We zijn tot slot even 'stil' bij bezoeken van de stand van next 125. Duitse kwaliteit met een design van topniveau, gebracht in een erg huiselijke sfeer. De open bibliotheek is wat ons betreft één van de mooiste creaties van de stand. 

De Duiste merken volgen ook de tendens van fineer en ook massief komt regelmatig voor. 


Nieuwigheden inbouwtoestellen

TOESTELLEN @ FTK  

Vaneigens passeren we bij onze voornaamste elektro-leveranciers. ATAG staat onder de naam Asko met de hele Celsius Cooking range in Hall 11. We pikken een demo mee en blijven overtuigd van de intelligente kookomgeving. Met de bijhorende app wordt koken écht wel kinderspel. De sommelier op de stand maakt het plaatje compleet.

(Foto: De opbouw inbouwmethode van de ovens is verder geperfectioneerd en oogt bijzonder stylish.)

Smeg presenteert een nieuw design dat er erg aantrekkelijk uitziet. De nieuwe ovenlijn zal de bestaande linea vervangen die al een tijdje meegaat en stilaan een opvolger vereiste. Het gebalanceerd design en een meer eigentijdse look zullen Smeg geen windeieren leggen. Lancering zal begin 2023 plaatsvinden. In de FAB-range zijn het matte fluo- en pastelkleuren die er zeer exclusief uitzien. Je kan via lees meer de stand van Smeg in virtual reality bezoeken. 

Opmerkelijke stijlwijziging bij Siemens

SIEMENS NIEUW DESIGN

We waren uiteraard zéér benieuwd naar het lang aangekon-digde vernieuwde design van Siemens. En jawel, we krijgen het in volle glorie te zien. Over kleuren en smaken valt niet te discussiëren, maar het is zeker een uitgepuurd ontwerp gekenmerkt door conformistische lijnen en grote touch-bedieningen. Het verschil tussen de 'gewone' en de Studioline range, ligt voornamelijk in de dikte van de greep, waar Studioline een mollige, robuuste greep opvoert als statement.

ELECtrolux gooit het over een andere Boeg

ELECTROLuX - GRO Sustainability 

Dat de Zweedse multinational een voortrekker is op het gebied van duurzaamheid, wisten we al (wie is immers de inbouw kruidentuin van 2018 vergeten ;) ?). De Scandinaven houden van het sustainable gedachtengoed en verbazen met het GRO-concept. Achter een zwart gordijn ontdekken we een concept waarbij zowel keuken als inbouwtoestellen (compleet) geherdefinieerd worden. Lees: een collectie van doorzichtige bewaarkasten die ons via een app vertellen wat we op welk moment moeten eten om een gevarieerd dieet te waarborgen. Uitgangspunten zijn de vastgeroeste en eenzijdige voedinggewoontes van de Westerse beschaving en de bijhorende verspilling. Bekijk het zeker via 'lees meer'.

Electrolux introduces GRO*, a future concept aimed at reinventing the kitchen and enabling people to enjoy food in a way that’s sustainable for health and the planet. Through a collection of modular solutions powered by advanced sensors and AI, based on behavioral science and the planetary health diet from the EAT-Lancet report**, Electrolux has created a vision of a better tomorrow.

Fuori salone

LET's go outside

Het 'buitengedeelte' van de Design week is ondertussen uitgegroeid tot een beurs op zich. Showrooms, winkels, ateliers, werkplaatsen... ze openen allemaal de deuren tijdens de beursperiode. Het is koppenlopen in het 'centro'. De Italianen hebben een neus voor totaalprojecten en we vinden her en der mooie loftinrichtingen. De retailruimtes zijn op z'n zachts gezegd indrukwekkend te noemen. Boffi, Arclinea en zeker Antolini. Laatstgenoemde opende afgelopen jaar een flagshipstore met de meeste exclusieve marmers. De foto's spreken voor zich. Leuke innovatie: de marmers worden reeds in de groeve geïmpregneerd en vlekbestendig gemaakt volgens het zerocare principe. We mogen de test bijwonen en het resultaat is effectief verbluffend.